Skip to Content

Austėja Vilkaitytė „Atvanga“

„atvangoj galbūt ir yra atsakymai į tuos sudėtingus klausimus“ Giedrius Kuprevičius

Tarp juodo aksomo,

Plynų laukų

Atvangos

Aidą liečiu.

Užmerkiu akis

Bučiuoju mintis..

Tarp komercinių artojų

Atvangai laiką aukoju.

Ant medinių grindų

Tarp elektrinių dilgėlių

Slepiuosi nuo feisbuko speigo

Ir kasdieninio eismo.

Tyriu tavo žvilgsnį

Stebiu šitą tolį

Išplaukusiam laike,

Pabirusiame JAV…

Tamsioje migloje

Aš ieškau tavęs

Belyčiui balsui šaukiant –

Apsireikšk, judesy!

O kryžių kalne

Kaip Europos delne

Šaukiu atvangos

Sustok laike, stok!

Konteksto sapne

Antai, mano drama.

Kužda ji, neina sau –

Vienišas žmogau!

Tu nevyk manęs

Tu nevyk manęs

Giedrius Kuprevičius Atvanga.

nuotrauka Milda Zabarauskaitė

Procesas

Seku Giedriaus Kuprevičiaus paminėtu ‚atvangos‘ žodžiu, keliu klausimą, kiek tokio reiškinio įmanoma patirti scenoje?

Atvanga – tai sustojimas, perstojimas, pastogė, apsauga. Po atvangos aura tyrinėsiu toliau kompleksiškai persipinančias temas, diskursus, kryptis.
Pagrindinės jų:
– Spektaklis performanse – performansas spektaklyje.
– Vietos – erdvės ir konteksto paveika.
– Kūrybinis ieškojimas, spontaniška kompozicija.
– „Performametras“, performatyvumo choreografija – nuo buities iki 4 sienos.
– Juodos dėžutės fikcija ir balsas.
– Emocinis judesys, pažeidžiamumas
– Ritualas, atmintis, archyvas.

Be šių temų, naujasis polėkį keliantis elementas – garsas, jo funkcija scenoje,  performanse. Tuo pat metu noriu ir apnuoginti ir animuoti garsą, sklindantį juodoje dėžutėje. Muzikos semiuosi iš grupės „Dinamiką“ muzikinio archyvo. Esu įkvėpta buvusių „Dinamika“ vokalisčių Irmos Jurgelevičiūtę, Viktorijos Mauručaitės,  žiūrėdama jų interviu bei koncertinius pasirodymus, kuriu „Atvangos“ personažą. „Dinamika“ grupės muzikos transformuotas balsas tampa taip pat personažų – belyčiu, nežemišku balsu. Kartu mes ieškome išraiškų, kuriame žinutę ritualinėse ‚apeigose‘.

Tyrėja

Austėja Vilkaitytė – tarp Vilniaus ir Stokholmo kurianti performanso menininkė ir choreografė.
Ji neseniai baigė Choreografijos Magistro studijas DOCH universitete, Stokholme. Norėdama įgalinti ir išlaisvinti aktualius vyksmus, Austėja Vilkaitytė savo solo kūryboje pasitelkia alter ego personažus, dažnai reprezentuojančius socialines klases. Vilkaitytės mediumas yra šokio menas, kur svarbus vizualumas, estetika reprezentuoja realybę beveik atpažįstamą ir vos pakitusią – tai tampa choreografijos dalimi performanso veiksme. Jos kūrybą įtakoja erdvės architektūra ir kontekstas: vietos santykiai, socialiniai ciklai, politiniai reiškiniai bei tradicijos. Ieškodama priešingybių ir atsvaros įvairiose sistemose Austėja Vilkaitytė į sceną įneša blokinių rajonų „balsą“, pažeidžiamumą, erotiką, feminizmą ir vienatvę. Gyvame performanso akte/ scenoje ji atskleidžia šių dalykų tirpstančius galios santykius, išjudina jų savitą ritualinę kasdienybę.

Tyrimo pristatymas

 2021 m. sausio 9 d. Menų spaustuvė
Fotografas Dainius Putinas