Austėja Vilkaitytė „Atvanga“
„atvangoj galbūt ir yra atsakymai į tuos sudėtingus klausimus“ Giedrius Kuprevičius
Tarp juodo aksomo,
Plynų laukų
Atvangos
Aidą liečiu.
Užmerkiu akis
Bučiuoju mintis..
Tarp komercinių artojų
Atvangai laiką aukoju.
Ant medinių grindų
Tarp elektrinių dilgėlių
Slepiuosi nuo feisbuko speigo
Ir kasdieninio eismo.
Tyriu tavo žvilgsnį
Stebiu šitą tolį
Išplaukusiam laike,
Pabirusiame JAV…
Tamsioje migloje
Aš ieškau tavęs
Belyčiui balsui šaukiant –
Apsireikšk, judesy!
O kryžių kalne
Kaip Europos delne
Šaukiu atvangos
Sustok laike, stok!
Konteksto sapne
Antai, mano drama.
Kužda ji, neina sau –
Vienišas žmogau!
Tu nevyk manęs
Tu nevyk manęs
Giedrius Kuprevičius Atvanga.



Procesas

Seku Giedriaus Kuprevičiaus paminėtu ‚atvangos‘ žodžiu, keliu klausimą, kiek tokio reiškinio įmanoma patirti scenoje?
Atvanga – tai sustojimas, perstojimas, pastogė, apsauga. Po atvangos aura tyrinėsiu toliau kompleksiškai persipinančias temas, diskursus, kryptis.
Pagrindinės jų:
– Spektaklis performanse – performansas spektaklyje.
– Vietos – erdvės ir konteksto paveika.
– Kūrybinis ieškojimas, spontaniška kompozicija.
– „Performametras“, performatyvumo choreografija – nuo buities iki 4 sienos.
– Juodos dėžutės fikcija ir balsas.
– Emocinis judesys, pažeidžiamumas
– Ritualas, atmintis, archyvas.
Be šių temų, naujasis polėkį keliantis elementas – garsas, jo funkcija scenoje, performanse. Tuo pat metu noriu ir apnuoginti ir animuoti garsą, sklindantį juodoje dėžutėje. Muzikos semiuosi iš grupės „Dinamiką“ muzikinio archyvo. Esu įkvėpta buvusių „Dinamika“ vokalisčių Irmos Jurgelevičiūtę, Viktorijos Mauručaitės, žiūrėdama jų interviu bei koncertinius pasirodymus, kuriu „Atvangos“ personažą. „Dinamika“ grupės muzikos transformuotas balsas tampa taip pat personažų – belyčiu, nežemišku balsu. Kartu mes ieškome išraiškų, kuriame žinutę ritualinėse ‚apeigose‘.
Tyrėja
Austėja Vilkaitytė – tarp Vilniaus ir Stokholmo kurianti performanso menininkė ir choreografė.
Ji neseniai baigė Choreografijos Magistro studijas DOCH universitete, Stokholme. Norėdama įgalinti ir išlaisvinti aktualius vyksmus, Austėja Vilkaitytė savo solo kūryboje pasitelkia alter ego personažus, dažnai reprezentuojančius socialines klases. Vilkaitytės mediumas yra šokio menas, kur svarbus vizualumas, estetika reprezentuoja realybę beveik atpažįstamą ir vos pakitusią – tai tampa choreografijos dalimi performanso veiksme. Jos kūrybą įtakoja erdvės architektūra ir kontekstas: vietos santykiai, socialiniai ciklai, politiniai reiškiniai bei tradicijos. Ieškodama priešingybių ir atsvaros įvairiose sistemose Austėja Vilkaitytė į sceną įneša blokinių rajonų „balsą“, pažeidžiamumą, erotiką, feminizmą ir vienatvę. Gyvame performanso akte/ scenoje ji atskleidžia šių dalykų tirpstančius galios santykius, išjudina jų savitą ritualinę kasdienybę.

Tyrimo pristatymas
2021 m. sausio 9 d. Menų spaustuvė
Fotografas Dainius Putinas










